You need to enable JavaScript to run this app.

Skip to main content

Alevi-Bektaşi Kültüründe Yaratılış Anlatıları Ve Toplumsal Cinsiyet İlişkileri

Alevi-Bektaşi Kültüründe Yaratılış Anlatıları Ve Toplumsal Cinsiyet İlişkileri

Administrator
Alevi-Bektaşi Kültüründe Yaratılış Anlatıları Ve Toplumsal Cinsiyet İlişkileri
Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı

ALEVÎ-BEKTAŞÃŽ KÜLTÜRÜNDE YARATILIŞ ANLATILARI VE TOPLUMSAL CİNSİYET İLİŞKİLERİ

Emine Yüksel / Yüksek Lisans Tezi / Ankara, 2016




[Resim: www.zohreanaforum.com]

Emine YÜKSEL tarafından hazırlanan ’Alevi- Bektaşi Kültüründe Yaratılış Anlatıları ve
Toplumsal Cinsiyet İlişkileri’ başlıklı bu çalışma, 30.12.2016 tarihinde yapılan savunma
sınavı sonucunda başarılı bulunarak jürimiz tarafından yüksek lisans tezi olarak kabul
edilmiştir.

Prof. Dr. Elif Ekin AKŞİT VURAL (Başkan)
Doç. Dr. Özlem SERT (Danışman)
Doç. Dr. Mark Lewis SOILEAU

’Ankara’nın Mamak ilçesinde büyük bir hizmet binası bulunan Zöhre Ana ise bu örneklerin en çarpıcısıdır. Zöhre Ana, 1982 yılında evin içinde bir nur gördüğünü, bazı kişilerin kendisine lokma yedirdiğini ve semaha gönderdiğini, çeşitli kişilerden dersler aldığını, bu kişilerin kendisine bundan sonra şifa dağıtan ve hizmet eden bir kadın olarak orada bir dergâh kurduracağını söylediklerini anlatır.

Zöhre Ana bugün, sevenleri tarafından şifa dağıttığına inanılan, cem yürüten ve birçok inançsal hizmette bulunan bir Pir olarak görülmektedir. Modern iletişim araçlarını oldukça etkili kullanan Zöhre Ana’nın kendisine ait kitapları, bir internet sitesi ve bir web kanalı vardır.’


***
Yaratılış anlatıları toplumu oluşturan fertlerin varoluşsal sorularına yanıt vererek, yaşamın nasıl ortaya çıktığı, kimin ya da neyin yaşamı ortaya çıkardığı, erkek ve kadın olmanın ne demek olduğu, kişilerin birbiriyle, kendilerinin dışındaki dünyayla ve kâinatla
nasıl ilişki kurdukları gibi konuları ele alır.

Yaratılışın bu sorulara verdiği cevaplar toplumsal cinsiyet ilişkilerini doğallaştırma işlevi görür ve kadın erkek rollerini ikiliklere dayandırır. Bu ikilikler temelinde kurulan, kadının erkeğe tâbi olması algısının doğallaştırılması, ataerkil ilişkilere ve cinsiyetle ilgili toplumsal ideolojilere yansır.

Yaratılışın anlaşılması ve temsili ile ilgili simge ve anlamlar, beden, soy, aile, mekân, dünya ve öbür dünya gibi unsurlar arasındaki ilişkilerin anlaşılmasında araçtır. Bu çalışma, Türkiye’de hatırı sayılır bir nüfusa sahip olan Alevi ve Bektaşi toplumunun yaratılış ile ilgili anlatılarını, bu anlatıların dini ve günlük hayatın akışında nasıl içselleştirilip doğallaştırıldığını, bu içselleştime sürecinin toplumsal cinsiyet ilişkilerini nasıl şekillendirdiğini analiz etmeyi amaçlamaktadır.

Aleviler’in ve Bektaşiler’in yaratılış anlatıları yolu ile kendi benlik algılarını nasıl şekillendileri ve öteki ile arasındaki sınırı nasıl çizdikleri, sözlü ve yazılı kaynaklara dayanarak, mitoloji, sözlü kültür ve toplumsal cinsiyet bağlamında incelenecektir.

Anahtar Sözcükler
Yaratılış, Toplumsal Cinsiyet, Efsane, Alevi, Bektaşi, Kadın, Sözlü Kültür, Güruh-ı Naci

ELEKTRONİK KAYNAKLAR
Kur’an-ı Kerim ve Meali. Erişim Tarihi: 20.09.2016,
KURAN'I KERİM, DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI TÜRKÇE MEALİ
İstanbul Kadı Sicilleri. Erişim tarihi: 08.11.2016, .:: İstanbul Kadı Sicilleri ::.
Pir Zöhre Ana: Yaşayan Tek Ehl-i Beyt Evliyası. Erişim Tarihi: 10.12.2016,

Zöhre Ana web.tv. Erişim Tarihi: 10.12.2016, http://zohreana.web.tv/
***
TEZİN TAMAMINI OKUMAK İÇİN LİNKE TIKLAYINIZ.
Alevi-Bektaşi Kültüründe Yaratılış Anlatıları Ve Toplumsal Cinsiyet İlişkileri

İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Pir Zöhre Ana Forum sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.K'nın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur. Sitemiz hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim bağlantısından bize ulaşıldıktan en geç 3 (üç) gün içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmenlikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek, gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.