You need to enable JavaScript to run this app.

Skip to main content

Aleviliğin Yaşayan Tek Piri Zöhre Ana İle Kurban Bayramı Üzerine Bir Röportaj

Aleviliğin Yaşayan Tek Piri Zöhre Ana İle Kurban Bayramı Üzerine Bir Röportaj

Administrator
Aleviliğin Yaşayan Tek Piri Zöhre Ana İle Kurban Bayramı Üzerine Bir Röportaj
Sevgili canlar, kurban bayramı nedeniyle Aleviliğin Yaşayan Tek Piri Zöhre Ana ile 1 Aralık 2008 Pazartesi günü, kendi mekanında bir röportaj yapılmıştır. Aldığımız bilgiler her zaman olduğu gibi yolumuzu aydınlatıp, doğru ya da yanlış bilinenleri ortaya koymaktadır. Yapılan bu çalışmanın faydalı olacağına eminiz.
Bu röportajı Tunç, Şahımmerdan ve Alirengi arkadaşlarımız ile gerçekleştirdik. İleride daha farklı konuların paylaşılması dileği ile aktarıyoruz.



[Resim: kurbanbayramialmas.jpg]

Administrator
Aleviliğin Yaşayan Tek Piri Zöhre Ana İle Kurban Bayramı Üzerine Bir Röportaj
[Resim: rop.gif]

Z.A. Forum: Yüce Pirim, ilk olarak kurban bayramı nedir ne manaya gelmektedir. Bunun açıklamasını bizlere yapar mısınız?

[color=#0000ff]Pir Zöhre Ana:
Kurban Bayramı, bütün insanlık adına güzelliği, dostluğu, birlik beraberliği, aile ve akraba bağlarını güçlendiren, dini bir inançtır.

Bir yandan da insanlar arasındaki yapılmış ve yapılacak kötülükleri ortadan kaldıran, düşmanlığı dostluk bağlarına dönüştüren, insanların içlerinde oluşabilecek kin nefret gibi kötü düşüncelere engel olan bir inançtır. Bu yüzden de bu bayram kutsaldır.

Z.A. Forum:İsmail Peygamberden daha önce Kurban ibadeti var mıydı? Kurban Bayramı, İsmail Peygamberin babasına tekrar bağışlanmasının bayramı mıdır?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Halil İbrahim Peygamber’in çocuğu olmadığından dolayı, defalarca Allah’a yalvararak bir çocuğunun olmasını dilemiş ve “Çocuğum olduğu zaman da Allahım, tek sana kurban keseyim, yeterki bu sevinci bana yaşat,” demiş ve bunun karşılığında İsmail Peygamber isminde bir erkek çocuğu dünyaya gelmiştir.

Ancak her an her gece verdiği ikrarı (Allah’a verdiği sözü) yerine getirmesi gerektiği aklından çıkmamış, içinin acısını da kimseyle paylaşamamıştır. Sonunda, Allah’a asi gelmemek için, bağrına taş basarak, Arafat dağında İsmail Peygamberi kurban etmek istemiştir. Kurban edeceği sırada, Halil Peygamber’in ikrarına sadık bu hareketinin Allah tarafından tekrar kabul edildiği bilinince, İsmail adına koç kurbanı gönderilmiştir.

Musam Tur dağında koyun güdüyo
Üç kurt geldi nasibimi ver diyo
Kuzuyu ver koyun geri gel diyo
Koyun gel meleme vazgeç kuzudan

Koyun meler kuzusuna süt verir
İsmail’im taş üstünde can verir
Haktan geldi bu emire ne denir
Koyun gel meleme vazgeç kuzudan

Yum yavrumda bağlıyayım gözlerin
Haktan aldım Hakka verem sözlerin
Elif Anan dövsün iki dizlerin
Koyun gel meleme vazgeç kuzudan

Kara koyun mor kuzuya meledi
Altın tasdan su getirip iç dedi
Halil sen gel bu kuzudan geç dedi
Koyun gel meleme vazgeç kuzudan

İsmailim seni Haktan istedim
Yağa yatırıp ben balınan besledim
Nenni yavrum sen sesini kes dedim
Koyun gel meleme vazgeç kuzudan

Elif Ana üryan büryan dağlandı
Yas tutupta karaları bağlandı
İsmailim ip içinde bağlandı
Koyun gel meleme vazgeç kuzudan

Acı olur İsmailim acısı
İçerimden çıkmaz bıçak sızısı
Halil bugün kesti körpe kuzusu
Koyun gel meleme vazgeç kuzudan

Aile efradı ve Onu seven Ehlibeyt soyları, iman getiren canlar, bu mucize karşısında sevinçlerinden bayram etmişlerdir. Bu koçu da Allah tarafından gelen “Kurban Lokması” diyerek kendi aralarında şefaatını almak için birer lokma paylaşmışlardır. Gözaydınlığına gelen canlara kısmet olsun diyerek, lokma etmişlerdir.

Gelin ey dostlarım bayramlaşalım
Zöhre Ana olmuşum dağlar aşarım
Derya umman gibi taşıp coşarım
İsmailim söyler bu da benim başarım

Bugün arifedir kına yakarım
Deve oldum her dergaha ıkarım
Kesilir kurbanlar candan bıkarım
Hak için kesen yok haram sayarım

El gördiye kurban kesip can yakma
Azdırıp kulları kullara takma
Irzına göz koyup yuvasını yıkma
Yılandır yavrusu, Zöhrem, ağusuz sanma

İşte Zöhrem ben dersini vereyim
Uzat yavrum o dilini yiyeyim
Tığla kurbanları senden dileyim
Bunca can yaktılar nasıl güleyim

İsmailim söyler bağlandı kolum
Kesildi kurbanım sebeplen kulum
Çığrışır öksüzler yuvada dulum
Cebinde yoktur ki metelik pulum

Arafat dağları sin sin siniler
İnsanlarla gezer bütün periler
Toplandı bugün kırklar yediler
Şahımerdan Ali Pirim dediler

Yatırdım İsmail’i taşın üstüne
Cebrail selamın başım üstüne
Kesildi Üseyin gönlüm töslüye
Kanlı yaşlar saçar anam Hüsniye

Almadım İsmail baharım yazım
Elimde tesbihim dilimdir sazım
Daha pek körpesin kıyamam kuzum
Çözüldü bağlarım tutumuyo dizim

Mezar eştim sana dilek taşını
Akıttım gözümden kanlı yaşımı
Filte filte ettim kendi döşümü
Nere koyam yavrum kesem başını

Üçüncü Elif’tir Muradım veren
Kesilmeden yavrum mor kuzun gelen
İsmail’imin acısı ciğerim delen
Cebrail Aleyselam selamı veren

Kılavuz kuşumu saldım yanıma
Uyumuyor Zöhrem derin uykuda
Kurbanını keserler boşu boşuna
Kavurma ederler kendi aşına

Memleketim Yozgat Yemen’dir ilim
Horasan köyünden geliyor pirim
Kırklar binasında var oldu yerim
Sıfatı Zöhre Ana Ali’dir dilim.

Z.A. Forum:Kurban Bayramı kaç gündür?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Kurban Bayramının aslı bir gündür.

Z.A. Forum:Kurban Bayramının her sene farklı tarihlerde kutlandığı göz önünde bulunduracak olursa, Yaşayan tek Alevi Piri olarak sizce, Kurban Bayramının belli bir tarihi olmalı mıdır, varsa nedir?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Evet…Çünkü bir yıl içinde her ayda, Allahın bir ışık mucizesi olarak Kurban gönderilmedi.

Bu kurban da, Halil İbrahim Peygamberin, Allah’a verdiği büyük sözünü tutması ve bu davranışının kabul edildiğinin göstergesi olarak, Allah’ın gönderdiği delilidir. İsmail peygamber Temmuz ayının 15inde bıçak altında kesilmek istendiğinde, yerine Koç kesilmiştir.

Aynı Hz. Üseyin’in yasının (26 Şubat – 15 Mart) değişmediği gibi, Kurban Bayramının da tarihi sabittir (15 Temmuz) değişmez.
Ayrıca, İsmail Peygamber Nisan ayının 15inde Perşembe günü dünyaya gelmiştir.

Z.A. Forum:Kurban nerelerde kesilmelidir?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Kurban yol üstlerinde, apartman kenarlarında, kanalizasyon ağızlarında, çarşı, sokak aralarında gelişigüzel, düzensiz bir şekilde kesilmemelidir.

Temiz bahçe içlerinde, ayak değmeyen tarla kenarlarında çukurlar eşilerek kesilmelidir. En son olarak kurban kemikleri ve yenmeyen diğer kısımları bir araya toplanmalı, bu eşilen çukura gömülüp, toprak altında bırakılmalıdır.
Kurbanın kutsal olması Allah lokması olarak kesildiği içindir. Bu yüzden sanki bir insanmış gibi değer verilip saygı gösterilmelidir. Bu düşünceyle hareket edilip, her şeyiyle tüketilmelidir.

Z.A. Forum:Şoklanarak kurban kesilir mi?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Hayır, O’nun şanı bıçaktır.

Z.A. Forum: Günümüzde Kurban Bayramında basında gördüğümüz kanlı görüntüler hakkında ne düşünüyorsunuz?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Bu kurban kesmek değil, kurban kesmekten öte bir vahşet ortamıdır. Kanlı görüntülerle sanki et yemek için yapılan bu hareketler, açık bir mezbaha görünümündedir. Bunlar ne Allah’ın buyruğuna ne inanca ne de insanlığa yakışmayan görüntülerdir.

Z.A. Forum: Ortak ya da vekâleten kurban kesilir mi?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Hayır. İsmail Peygambere gelen kurban tek gelmiştir. 3, 5, 7 ya da daha fazla sayıda insanın bir araya gelmesiyle, bir baş hayvan alarak kurban kesilmemiştir. Şimdi de kesilmemelidir. Çünkü kurban maksadından çıkıyor.

Nedense insanlarımız illa et olsun, herkesin evine et girsin amacıyla; kimisi de kıl köprüden geçerken, üstüne binip kendisini taşıyacağı düşüncesiyle kurban kesiyor. Bunun her ikisi de yanlıştır.

Kurban sadece Allah rızası için kesilir. Günahlar ödensin diye kesilmez.

Z.A. Forum: Kurban Bayramında Hangi hayvanlar kurban edilir?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Kurban Bayramında, Koç ve koyun kurban edilir. Bu kurbanlar da en az 1 yaşından büyük olması lazımdır.
Büyük baş hayvanlarıda, eğer kişi tek başına eti çok olsun diye kesiyorsa, o da kendisinin bileceği iştir. Kurban Bayramında, diğer adak kurbanları gibi her hayvan kurban edilmez. Koç ve koyun dışındaki hayvanlar, diğer zamanlarda kesilebilir. Ayrıca keçi kurban olmaz.

Z.A. Forum: Kurban nasıl kesilmelidir? Duası nasıldır?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Aile efradı abdestini alarak, bayram namazlarını kıldıktan sonra, bayramlaşıp kurban başına gelir, kurbanı kesecek kişi, kurbanın sağ gözünü öperek gözlerini bağlar. Sağ ayağına niyaz vererek kurban huzurunda Allah’tan helallik ister. Çünkü bu kurban onların yerine Cebrail olarak gönderilmektedir ve “Kurbanımızın kanını bizim kanımız gibi kabul et” demesidir. Cebrail isminin verilmesinin sebebi ise, İsmail Peygamberin yerine kurban gittiği için, bizim de lokmamız kabul edilsin diyerek dua okunmasıdır.

Kurban duası şöyledir:

ENZ-Ü BESMELE
Enz-ü billahimine şeytan-i racim Bismillah-i Rahma-ni Rahim velahavle vela kuvvet illa billa Ali ulazım

KULFU DUASI

Kulfu Allah-ü ahet Allah-ü samet velem yelit velem yulet velem ya küllehü küfen ahat (Üç defa okunacak)

ELHAM DUASI:

Elhamdülillahi Rabbil Alemin errahmanirrahim Maliki yevmüddin iyyake na-büdün ve iyyake nesdain sıradel müstakim sıradellezine en amte gayrül mağdubi veladdalin.

KELİMEYİ ŞAHADET:
Eş hed-ü enla ilahe illallah hakbirsin Muhammedi Resurullah Ali’yi Ali yullah Veliyi Kabey yullah Mürşidi Kamil Kamili Mürşidullah

SELAFAT
Allahümme Salli Ala Seydine Muhammed ve Ala Ali Seydine Muhammed.

Babamın adı Halil Adım İsmail
Yavrumun yerine veriyom Cebrail
Kurbanımı kabul eyle Bozatlı Hızır
Allahü Ekber, Allahü Ekber, Allahü Ekber (üç kere okunur)
destur pir.

Z.A. Forum: Kurban etinden mangal, kavurma, sucuk, kıyma yapılır mı, kurban eti içki eşliğinde tüketilir mi?

Pir Zöhre Ana: Hayır, günahtır ve ayıptır…
İnsanların kendi nefisleri için kestikleri bir hayvan eti değildir bu. Herhangi bir kasaptan alınan etler gibi değerlendirilemez.

[COLOR="#0000ff"]
Z.A. Forum: Peki, kestiğimiz kurbanların eti nasıl tüketilmelidir?

Pir Zöhre Ana: Kurban, yukarıda bildirdiğim gibi kesildikten sonra, kurban sahibi kurban etini evinde pişerek, gelen misafirlere ikram eder. Yani bu etin aslı lokmadır.

Eğer, evine lokma yemeye gelen az ise, bu etleri 7, 8, 9, 10 kişiye bölerek değil, o ete muhtaç olan yoksul, öksüz, dul, gerçekten et kursağına düşmemiş, ihtiyacı olan insanlaradan bir aileye yada iki üç aileye paylaştırmalıdır. Kendine de, “Allah lokması olduğu için”, sağ budunu alarak, ailecek evinde lokma olarak tatmalıdır. Bunun manasıda, “lokma karın doyurmaz, şefaat artırır” yani o lokmanın şefaatı demektir.

Kurban kesen, diğer kurban kesen kişiye karşılıklı et vermemelidir. Akrabam dostum diyerek ayrım yapılmamalıdır. İhtiyaç sahiplerine verilerek hiçbir şeyi kalmamak üzere tüketilmelidir.

Kurban, terazilerle yol üstlerinde, meydanlarda bıçak ellerinde, et paylaşarak kesilmemelidir. Et için kesilmek isteniyorsa, başka günlerde kesilerek paylaşılabilir. Ama kurban, usulsüz bir şekilde insanların kendi kafalarına göre, çevre kurban kesmiş desin diye kesilemez. Bu şekilde davranıp, İslamiyet adı altında, dini bir görevi yerine getiriyorum diyerek günaha girilmemelidir.
Bu şekilde kurban kesen kişilerse Bayram bahanesiyle et paylaşanlar ve kavurma için can yakanlardır. Kurban kesenler değildir.Kutsal bir bayram olduğu için bu ibadet, dürüst ve düzenli, önce Hakka, sonra halka yakışır bir şekilde yerine getirilmelidir.

Z.A. Forum: Kimler kurban kesmelidir?

[color=Blue]Pir Zöhre Ana:
Maddi durumu yeterli olmayan, perişan ortamda yaşayan insanın durumunu Allah zaten görüyor. Buna kurban kes demek bile caiz değildir. Ama durumu iyi ve kendine göre de ufak tefek bir yerden geliri var ise senede bir kurban kesmesi uygundur.

Z.A. Forum: Son olarak Kurban Bayramı için tüm insanlığa mesajınızı alabilir miyiz?

[color=#ff0000]Pir Zöhre Ana:
İnsanlık adına kutlanan bu büyük Kurban bayramının hayırlı ve uğurlu olmasını; Devlet ve milletimizin birlik beraberliğini, Türkiye Cumhuriyeti bayrağı altında, vatanın bölünmez bütünlüğünü, ordumuzun daima ayakta kalmasını ve bütün gelecek kötülüklerden korunmasını, Allah’ın yüce varlığını bizlerden esirgememesini, gelmiş göçmüş nice evliyalar, ermiş keramet sahiplerinin yüzü suyu hürmetine korumasını Cenabı Haktan dilerim…

Türkiye Cumhuriyetini kuran, bütün güzellikleriyle her yerde öncülüğünü yapan , can ve mal bütünlüğünü sağlayan, bugünleri bizlere yaşatan, her şeyimizi borçlu olduğumuz o Yüce Önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ün ve onun yanında Kurtuluş Mücadelelerinde can veren şehitlerimizin toprağı bol, ruhu şad olsun. Cenabı Hak Mustafa Kemal Atatürk’ün ışığından bizleri mahrum etmesin.

Son otuz yıldan beri bizim gördüğümüz, Türkiye’nin her yerinde şehit düşen bütün evlatlarımızın ailelerine başsağlığı ve Cenabı Hak’tan sabır verilmesini diler, acılarını paylaştığımı bilmelerini isterim. Şehit çocuklarımıza da Allahtan rahmet olsun der ve huzur içinde yatmalarını dilerim…
Gazilerimize, acil şifalar ve sabır vermesini, onlara yardımcı olmasını Yüce Allahtan dilerim…

Memleketin her yerinde askerlik görevini yerine getiren asker çocuklarımızın anne ve babalarına, esas sevinç bayramlarını yaşatarak, tezkereleriyle evlerine kavuşmalarını Allahtan temenni ederim…

Bizi seven ve bize gönül veren canlarımızın, yollarından şaşmamalarını ve kötülüklerden uzak olmalarını, insanlık adına inançlarını güzelliklerini kaybetmeden nice bayramlara ulaşmalarını ve bütün gönüllerindekilerini güzel günleriyle yaşamalarını diler ve Kurban bayramlarını candan kutlarım…

Kulum ne çekerse dilinden çeker
Bir tarlaya ne ekerse o biter
Düz yolda giderken çamura çöker
Başı daralınca acı ter döker

Dünya malı tatlı tadına doymaz
Yaratan yücedir yanına koymaz
Ben yarattım kâfir bana inanmaz
Yüklerim derdini derman bulamaz

Oğlu kızı vardır hayrı olmaz
Gençlikte savurur harmanı durmaz
Yalancı insanın ahiri olmaz
Altmışına basar sanki yıkılmaz

Allah nedir kim ki nerede görem
Dünya malını ben sana verem
Padişah olsan da ahirin viran
Yalancı dünyada kimimiş kalan

Z.A. Forum: Bize zaman ayırdığınız ve sorularımızı cevapladığınız için, tüm Zöhre Ana Forum üyeleri adına teşekkür ve niyaz ederiz.



Burada yayınlanan bilgiler tamamen Zöhre Ana'ya ait ve bütün hakları saklı olup kaynak gösterilmeden kullanılması yasaktır.

*Aktarımdan dolayı olabilecek hatalar tamamiyle bizlere aittir.

İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Pir Zöhre Ana Forum sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.K'nın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur. Sitemiz hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim bağlantısından bize ulaşıldıktan en geç 3 (üç) gün içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmenlikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek, gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.