Cumhuriyet
14.11.2009
Berlin’de ‘İstanbul Next Wave’ başlığı altında üç sergi açıldı
Çağdaş sanatımızın yüz yılı Berlin’de
ÖZLEM ALTUNOK
BERLİN - Duvarın eskimiş ama unutulmayan izlerinin peşinde 20 yıldır 18 trilyon Avro’luk yatırımla bir sanat kentine dönüştürülmeye çalışılan Berlin, bugünlerde Türkiye’den üç kapsamlı sergiye ev sahipliği yapıyor.
Bu kez tam da bir Avrupa kentinin merkezinde, Türkiye’deki çağdaş sanatın başlangıcından bugüne seyrini sunan, diğer yandan milliyetçilik, tabu, göç, baskı, şiddet temalarının işlendiği, farklı kuşaktan ve ekolden sanatçıları bir araya getiren bu sergiler bütünü, Almanya için geç kalmış bir sergi olsa da, yine de bir ilk ve başlangıç olarak okunabilir. Çünkü bu sergiler 3-4 kuşaktır Almanya’da yaşayan, kültür sanat alanındaki çalışmalardan iş dünyasına, politikaya Almanya’nın hem gündelik hem de politik hayatına karışmış ülkenin en kalabalık göçmen topluluğunun görülmesi anlamına da geliyor.
Cenneti değil dünyayı isteyenler
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Sanatlar Akademisi (Akademie der Künste) ve Berlin Senatosu işbirliğiyle Çetin Güzelhan başküratörlüğünde İstanbul - Berlin kardeş şehir projesi kapsamında düzenlenen etkinliğin ana başlığı ‘İstanbul Next Wave’in mimarları arasında üç küratör; Levent Çalıkoğlu, Beral Madra ve Johannes Odenthal var.
Berlin’in önemli yapılarından Martin Gropius Bau, Sanatlar Fakültesi’nin sergi mekânları Pariser Platz ve Hanseatenweg’de yer alan sergilerin açılışı Türk basını kadar Alman basını ve kamuoyu tarafından da ilgi gördü. Sergilerden en kapsamlısı ‘İstanbul Modern Berlin’ başlığı altındaki modernleşmenin ilk evrelerinden bugüne yayılan İstanbul Modern’in yenilenen koleksiyonundan oluşuyor.
Yaklaşık 100 yıllık bir zaman dilimini kronolojik bir akışla ele alan sergi, dönemler, üsluplar, karşıt yaklaşımlar ekseninde Bedri Rahmi Eyüboğlu’ndan Fahrelnisa Zeid’e, Neşet Günal’dan Adnan Çoker’e, Mehmet Güleryüz’den Ayşe Erkmen’e, Mustafa Horasan’a, Sarkis’e, Şener Özmen’e uzanan geniş ve kapsamlı bir seçki. Pariser Platz’taki ‘kadınlar’ sergisi ise Beral Madra öncülüğünde ‘Cennet kadının ayaklarının altında’ sözüne gönderme yapan ‘Ayaklarımın Altında Cenneti Değil, Dünyayı İstiyorum’ başlığı altında otorite, şiddet, göç, milliyetçilik temaları etrafında şekilleniyor.
Yurtdışında ve Türkiye’de yaşayan farklı kuşaklardan ve üsluplardan kadın sanatçıları bir araya getiren sergide Şükran Moral’dan İpek Duben’e, Handan Börüteçene’den Neriman Polat’a, Atıl Kunst’tan Nazan Azeri’ye, Nezaket Ekici’ye 17 sanatçının sert, eleştirel, öte yandan ironik ve sözü güçlü yapıtlarından oluşuyor.
Johannes Odenthal küratörlüğündeki 6 Türkiyeli sanatçı; Altan Gürman, Şükran Moral, İrfan Önürmen, Halil Altındere, Balkan Naci İslimyeli ve Bedri Baykam’ın işleri ‘Eleştirel Sanattan Kesitler’ başlığı altında sergileniyor.
İstanbul merkezli bu farklı üsluptaki sanatçının politik işleri ekseninde kurgulanan sergi, 60’lardan bugüne Türkiye’nin yakın tarihi üzerine söz söyleyen belge niteliğinde bir sergi. Özetle farklı konseptlerdeki bu üç sergi, 17 Ocak’a kadar Berlin’de Türk çağdaş sanatı hakkında sağlam ve kalıcı bir etki yaratacak gibi görünüyor.
Çağdaş sanatımızın yüz yılı Berlinâde
Konu Sahibi / Yazar
Dogan
Kategori / Forum
Etkinlikler - Duyurular
Yorumlar / Cevaplar
1
Okunma / Görüntüleme
3195
Çağdaş sanatımızın yüz yılı Berlinâde
Çağdaş sanatımızın yüz yılı Berlinâde
As to the" hidden information "r4 card what Patrick said that the piracy of clothing from China, r4i sdhcand the resulting to Champlain company caused huge economic losses. The second reason, Patrick said that they do not want to give up the Chinese market. Patrick said the company's designers with the Chinese team in close cooperation,, the product has also been sold to China "No one can be r4i sdhc today's economic ties with China aside." He also said that Kaplan and Kult stores have stopped production and sale of these T-shirts, and began a recall. they are once again r4 card the mark as an abbreviation caused by "mr4 cardunderstanding" to "apology," adding that no Chinese nationals and those who for any injury to any individual. Patrick also told reporters just before he was 15 minutes and the Chinese Embassy Commercial Office in Switzerland, Wang Heliang Counselor by phone, hoping the other could be arranged Kaplan companies and the Chinese Embassy Swr4 cards Embassy officials met the company's letter of apology to the Chinese face to face.
Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi