You need to enable JavaScript to run this app.

Skip to main content

Özel Öğrenme Güçlüğü

Özel Öğrenme Güçlüğü

Posting Freak
Özel Öğrenme Güçlüğü
Öğrenme güçlüğü, zekâ düzeyi normal veya normalin üstünde olan çocuklarda okuma, yazma, dinleme, sözel anlatım, yabancı dil öğrenme ve matematik yeteneklerinden birinde veya birden fazlasında bozukluk olmasıdır. Öğrenme güçlüğü, birçok uzman tarafından farklı kavramlarla anlatılmış ve hâlâ bu kavramların bir kısmı kullanılmaktadır. Örneğin, özel/özgül öğrenme bozukluğu, özel öğrenme güçlüğü, okuma güçlüğü, disleksi, okuma geriliği, dikkat bozukluğu en çok kullanılan kavramlardır. Aslında öğrenme güçlüğünü anlatan bütün kavramlar benzer şeyleri ifade ettiği halde ve sorunun ilk tanımlanmasından bu yana çok zaman geçmiş olmasına rağmen, hem kavram hem de tanım karmaşası son bulmuş değildir. Ayrıca, öğrenme güçlüğü konusundaki belirsizlik ortadan kalkmış değildir.
DSM-IV’te öğrenme güçlüğü dört alt gruba ayrılmıştır:

1. Okuma bozukluğu (Disleksi)
2. Matematik/aritmetik bozukluğu
3. Yazılı anlatım bozukluğu
4. Başka türlü adlandırılamayan öğrenme bozuklukları
Öğrenme güçlüğünü oluşturan problemler geniş bir yelpazeye sahiptir. Aynı şekilde bu sorunu olan çocukların problemleri birbirinden oldukça farklılık gösterir. Örneğin, bir çocukta hem disleksi hem de matematik bozukluğu görülürken, bir başkasında sadece yazılı anlatım bozukluğu olabilir.
Öğrenme güçlüğü duyulardan, zekâdan, çevresel etkenlerden ve uyaran yetersizliğinden kaynaklanan bir problem değildir. Gelişimsel bir problem olduğu için belirtiler tamamen ortadan kaldırılamaz. Bu sorunu yaşayan çocukların birçoğunun sağ hemisferi daha çok geliştiği için sol ellilik fazladır ve sakarlık yaygındır. Bilişsel süreçlerde çeşitli bozukluklar vardır; fakat duyusal ve nörolojik sorunlar yoktur. Okul başarısı, sınıf seviyesine ve zekâsından beklenen performansa göre düşüktür. Yaklaşık yüzde 75’inde aşırı hareketlilik görülürken, az bir kısmında ise hipoaktiflik görülür.

Öğrenme güçlüğünün kesinleşmiş neden veya nedenleri bulunmamıştır; ancak yapılan bazı farklı araştırmalar, soruna yol açan birçok neden üzerinde birleşiyor. Öğrenme bozuklukl arı etiolojisinde yer alan nedenlerden birkaçı şöyle sıralanabilir:
  • [FONT=Symbol]· Kan uyuşmazlığı, annenin yetersiz beslenmesi, alkol ve bilinçsiz ilaç kullanımı ve annenin hamilelikte geçirdiği hastalıklar gibi doğum öncesi etkenler
  • [FONT=Symbol]· Doğum sırasında bebeğin beynine yeteri oranda oksijen gitmemesi ve doğum aletlerinin sebep olduğu hasarlar
  • [FONT=Symbol]· Hafif derecede beyin hasarı, çarpmalar, tümörler ve ateşli hastalıklar
  • [FONT=Symbol]· Genetik yatkınlık
  • [FONT=Symbol]· Nörolojik işlevlerde çeşitli bozukluklar
Literatürdeki genel verilere göre öğrenme güçlüğünün özellikleri şöyle sıralanabilir:
Öğrenme güçlüğü olan çocuğun değişken bir başarı grafiği vardır. Bazı derslerde çok iyi sonuçlar alırken, bazı derslerde oldukça kötü sonuçlar alabilir. Genel olarak okul başarısı, zekâsından beklenenin altındadır. Sınıf içi davranış problemleri yoğundur. Okumayı bin bir güçlükle söker. Ödevlerini ya hiç almaz ya da eksik alır. Birilerinin yardımı olmadan ödevlerini bitiremez ve doğru yapamaz. Dersle ilgili etkinliklerde çok ağır davranır. Unutkandır; öğrendiklerini bir saat sonra unutur, çok iyi bildiği konuyu bir türlü hatırlayamaz. Sözlü sınavlarda çok iyi sonuçlar alırken, aynı performansı yazılı sınavlarda göstermez. Derslerde başarısız olduğu için ve sürekli olumsuz geribildirimler aldığı için kendini işe yaramaz ve aptal olarak algılayabilir. Bu sebeple eksik özgüvene ve düşük benlik algısına sahiptir. Ödev yapmayı, ders çalışmayı ve okula gitmeyi pek sevmez. Zaten birçoğu okulu bitirmeden terk eder. Sonunda öğretmen ve aile çocuğun zekâsında problem olduğunu düşünür.
Okuma bozukluğu olan çocuğun okuma ile ilgili etkinliklerde başı ciddi anlamda derde girer. Okula başlanıldığı ilk aylarda, çocuğun genel performansı hakkında değerlendirme yapılırken çoğunlukla çocuğun okuma ile ilgili başarısı göz önünde bulundurulur. Eğer çocuğun okuması sınıf seviyesinin altındaysa, çocuğa zekâ geriliği tanısı rahatlıkla konulabiliyor ve okumaya geçemeyenlerin ait olduğu “aptallar grubu”na dahil ediliyor. Okuma zorluğu olan çocuk, okumayı bir türlü sökemez, okumaya geçtikten sonra hızlı ve seri okuyamaz. Metinleri çok yavaş okuyarak ilerler ve çoğu kelimeyi ya eksik ya da kelimeye yeni eklemeler yaparak okur.
Bir ismi Ali’dir bir ismi Veli
Onlar nurdan dogdu nurudur nebi
Eveli ahiri yaratan Ali
Simdi de geziyo Zöhre Ana dili
Pir Zöhre Ana

İçerik sağlayıcı paylaşım sitesi olarak hizmet veren Pir Zöhre Ana Forum sitemizde 5651 sayılı kanunun 8. maddesine ve T.C.K'nın 125. maddesine göre tüm üyelerimiz yaptıkları paylaşımlardan kendileri sorumludur. Sitemiz hakkında yapılacak tüm hukuksal şikayetleri İletişim bağlantısından bize ulaşıldıktan en geç 3 (üç) gün içerisinde ilgili kanunlar ve yönetmenlikler çerçevesinde tarafımızca incelenerek, gereken işlemler yapılacak ve site yöneticilerimiz tarafından bilgi verilecektir.